Blatant Bill vertelt... Stel je voor: je bent op een feestje, een receptie of in een cafe met een groepje bekenden, en je zit of staat een interessant gesprek te voeren, of gewoon maar gezellig bij te praten. Plotseling komt er een vlot geklede man van op zijn hoogst 30 jaar binnen. Niemand kent hem, maar dat wordt al gauw door hem verholpen: hij blijkt een werkelijk opvallend luide stem te hebben en gaat zich uitvoerig aan de aanwezigen voorstellen. Meteen vertelt hij wat zijn hobby is en waar hij werkt: bij een verzekeraar. Dan verdwijnt hij uit het zicht: mogelijk even naar het toilet of zo; zijn haar kammen. Men fronst de wenkbrauwen, men kijkt elkaar onderzoekend aan en denkt: wie heeft die vogel nu uitgenodigd? Niemand dus; gastheer of barman halen de schouders op. Maar na ongeveer 12 minuten gebeurt er iets merkwaardigs: de man komt weer binnen en herhaalt zijn actie: stelt zich luidruchtig voor, met die opvallende stem, en vertelt iedereen weer hetzelfde verhaal. Waarna hij de ruimte verlaat, mogelijk om even rustig te telefoneren? Men kijkt elkaar aan; sommigen lachen en vinden het een mafkees; een ander denkt dat het een opdracht voor een vrijgezellenavond betreft. Men haalt de schouders op en de avond gaat verder. Maar niet voor erg lang! Want na weer ongeveer 12 minuten komt hij weer binnen, en de geschiedenis herhaalt zich. De stem lijkt nu zelfs nog harder dan de vorige keer. Sommigen lachen er om; anderen wenden zich af en vinden het wel mooi geweest; een enkeling zegt al dat hij het geintje nu maar eens ergens anders moet opvoeren. Maar het is mischien een opdracht voor Candid Camera of een gezellig SBS programma, ze verzinnen tegenwoordig van alles om de mensen zo achterlijk te laten doen. En ja hoor, een enkeling keek al op het horloge, en daar is die vent weer: met precies hetzelfde verhaal. Drie keer is scheepsrecht, maar dit is de vierde keer, en we zijn het nu wel zat. Dit is alleen leuk als je stomdronken bent. En dat zijn we nog lang niet. Kan hij nu niet beter oplazeren? Maar op het verzoek om te vertrekken reageert hij Oostindisch Doof en hij herhaalt de bekende actie. nu moet dit niet nog een keer gebeuren, want dan bonjouren we hem er ogenblikkelijk en zonder pardon uit. En de vijfde keer komt hij binnen. De barman geeft nu direct te kennen dat zijn aanwezigheid niet gewenst is, maar hij kan net zo goed tegen de lucht praten; die vent is gewoon een gek. Laten we de politie bellen of de GGD met een psychiater en een dwangbuis; als we er maar van verlost zijn! De politie heeft uiteraard geen tijd en raadt ons aan het zelf op te lossen. De GGD meent dat het geen urgente zaak is; de man heeft immers niemand aangevallen of pijn gedaan of beledigd; we moeten het maar met praten proberen. De zesde keer zijn we het zat. Maar je kan zo iemand toch niet met een prop in zijn mond op een stoel vastbinden en in de gangkast zetten? Dan ben je zelf strafbaar! En niemand houdt echt van geweld... We wachten tot hij de ruimte weer verlaat en gaan er dan met zijn allen vandoor. Dan maar naar een andere kroeg! Er wordt nog wat nagepraat over dit rare geval, en de sfeer wordt al weer wat beter, als in het begin van de avond. Maar: hoe is het in Jezusnaam mogelijk! Daar is die lul alweer! Met precies hetzelfde gezeik! Wat is dat een ongelooflijke klootzak! Laten we er maar een eind aan maken; we gaan naar huis. Volgende keer dan maar beter... Om kort te gaan: er was geen betere volgende keer. Nooit meer. Want het voorgaande beschrijft precies wat er gebeurt als je eens naar de TV wilt kijken. Bijvoorbeeld naar de SF maandag van Veronica. Of naar een interessante documentaire op National Geographic. De hele avond, de hele week, jaar in jaar uit, 4 tot 5 keer per uur die zelfde neurotische vent met die harde stem, waarheen je ook gaat. Hoewel hij op sommige plaatsen wat minder vaak aanwezig is. En helaas, hij is niet alleen: hij heeft vele gelijk geaarde vrienden en vriendinnen. Met net zulke harde stemmen. Het lijkt wel China, waar je overal die gigantische portretten van Mao zag. Of Irak, met idem van Saddam. Of dat andere land met overal Kim Yung IL. Wij zouden het krankzinnig vinden om overal portretten van Balkenende te zien. Of van Beatrix. Maar kennelijk niet als het op de TV gebeurt. De knop gaat om. Dag documentaire... Ik koop nooit meer een TV. Het medium is doodgemarteld door de reclamemensen. En het kijkgeld betaal je via de belasting, dus dat krijg je niet terug. een groet van Blatant Bill