in memoriam: ARRAS (T.C. VENEMA) indonesia 30 oktober 1941 - den haag 28 augustus 2004 Tot mijn spijt bericht ik dat in de vooravond van 28 augustus 2004 mijn muzikale vriend Arras is overleden. Hij was een veelzijdig mens; ik heb voornamelijk muzikale zaken met hem uitgewisseld, maar hij was zeker ook een begenadigd kok. Ook ontwikkelde hij zich in "elektronische" beeldende kunst waarbij hij de basismogelijkheden van de computer (bitmaps) gebruikte. Ik leerde hem een jaar of negen geleden kennen op de verjaardag van een wederzijdse vriend; hij stond daar ook wel in de keuken om verschillende Indonesische hapjes te bereiden. Al snel ontdekten we elkaars muzikale belangstelling. Arras had ooit op het natlab gestudeerd en daar kennis gemaakt met de eerste elektronische muziektechniek, en had een heel oud Apple computertje met een muziekprogramma. Dit was eigenlijk wel een heel verouderd machientje, en toen ik een nieuwe PC aanschafte, kreeg hij mijn oude PC welke heel geschikt was om zijn muzikale ideen op uit te leven. Omdat dit de eerste "gewone" PC was die hij in handen kreeg, ontstond er een periode van regelmatige briefwisseling over PC problemen; PC-muziektechnische problemen; zijn schrijven altijd gelardeerd met woordgrappen en "ernstige nonsens". Ik bezocht hem nu ook met enige regelmaat op zijn zolder in de Assendelftstraat om info uit te wisselen en technische problemen op te lossen. Deze maandagavonden, zo ongeveer 1 keer per maand, verliepen altijd op een heel ontspannen manier: om een uur of acht binnenkomen; schoenen uit; dan eerst een wekkertje zetten opdat ik de voorlaatste tram nog zou kunnen halen (als je achter een PC zit vergeet je de tijd nogal eens, en bij ons was er toch al een soort tijdloosheid in de sfeer); dan een half uurtje bij een glas thee bijpraten over de "gewone" dingen; daarna eens kijken wat er allemaal te doen was. Aan de muur hingen papieren met notities zoals nummers van geluiden en werking van funktietoetsen en zo. Dan luisteren naar zijn eerste composities. Hij een glas witte wijn; ik een Belgisch "Verboden Vrucht" bier. "Verboden Vrucht" of liever "Fubojuh vruch" was ook de naam die hij me in zijn brieven gaf. Het wekkertje ging op tijd af, er was nog genoeg tijd voor een of twee afsluitende borreltjes en zo kon de laatste tram gehaald worden. Zo ook op de maandag dat Pim Fortuyn vermoord werd en er rellen in de binnenstad waren. Wij hadden uiteraard niks gemerkt, en de laatste tram kwam maar niet opdagen! Ik besloot naar huis te lopen door de Torenstraat, maar er kwam een tram 10 aan die op mijn gebaren stopte; de bestuurder gaf uitleg over het gebeurde en ik kwam thuis. Van rellen niets gemerkt! Zo vond er op die zolder geleidelijk een verrassende ontwikkeling plaats: bij mijn eerste bezoeken was de kleine ruimte vol met allerlei boeken, papieren, andere voorwerpen, en je moest echt wat moeite doen om een plaatsje te vinden waar je kon zitten. Maar rondom de PC onstond geleidelijk een ordening in het vertrek, waarbij er steeds meer ruimte ontstond. De PC plek had een beetje het voorkomen van een oosters altaartje gekregen... en om dit altaartje heen groeide de ordening. Toen ik dit opmerkte moest hij weer eens lachen. Wij lachten veel, vooral om allerlei woordgrappen. Ik ben onder de indruk geraakt van de tomeloze energie waarmee hij werkte, hij bracht, gehinderd door rheuma aan de handen, echt dagen (of weken?) achter deze PC door, en hij bleek zijn ontwerpen tot in de kleinste details uit te werken. Hij wist bijvoorbeeld door "stapeling" van klanken weer heel andere klanken te maken, en bij de eenvoudige programmatuur die hij had was dit werkelijk een heel bijzondere prestatie. Later ontdekte hij de mogelijkheid om in bitmap formaat te tekenen en wierp hij zich op grafisch werk. De bedoeling was om te zijner tijd beeld en geluid te combineren. Ook zijn grafische werk werd met werkelijk piepkleine details uitgevoerd. Er was altijd het probleem dat een 15 inch scherm te klein is om een tekening van A2 formaat goed te kunnen beoordelen; ook is tekenen op een PC een soort "schilderen met licht" in plaats van verf. Overigens had hij, zeker bij dit grafische werk, een voorkeur voor eenvoudige software; de moderne programmas hebben veel te veel mogelijkheden en blijken zich ook nogal eens te bemoeien met je werkzaamheden. Ik kreeg mooie verhalen te horen over het grafische bedrijf waar hij voor het eerst zijn ontwerpen op een grote printer liet afdrukken: de eerste keer verontschuldigde men zich omdat ze iets fout hadden gedaan dan wel verpest hadden, maar het was gewoon zijn ontwerp dat er zo moest uitzien, met wat "vorm en kleur testjes" er op. Arras was altijd zeer terughoudend om zijn ontwerpen aan anderen te laten zien of horen. Het was naar zijn mening nooit "af". Daarom heb ik slechts 3 stukjes onder het motto "Die Unvollendeten" dan wel "The 80% Fits" op CD kunnen vastleggen: ik verwacht dat de floppies met al zijn backups nog heel wat interessante dingen kunnen opleveren, maar daarvoor zal vrij veel tijd nodig zijn. Een uitzondering op die terughoudendheid waren in elk geval de doorgaans erotisch getinte humoristische nieuwjaarskaarten op A4 formaat welke hij aan een selecte groep bekenden zond. Al met al ontdekte ik later een duidelijke Indonesische invloed in zijn muziek, patronen uit de ceremoniele muziek van Java komen zeker wat sfeer betreft overeen met zijn werk. In zijn grafisch werk herken ik veel inspiratie uit zuidelijke gebieden; helder blauwe luchten, water als de middellandse zee; helder woestijngeel; het doet mij aan bijvoorbeeld Noord-Afrika denken, maar ook aan havenstadjes in warme landen. Helaas openbaarde zich zijn ziekte en werd hij opgenomen in het ziekenhuis, waarbij zich weer zo een facet van zijn persoonlijkheid openbaarde: gedurende de maanden dat hij daar verbleef, bleek hij altijd een bed bij het raam te hebben, met een brede vensterbank. Op die vensterbank en in het hoekje van zijn bed groeide langzaam aan weer dat organische wat ook op zijn zolderkamer aanwezig was: de sociaal werker bracht vele kunstboeken uit de gemeentebibliotheek, en het begon er op te lijken dat hij eigenlijk in dat ziekenhuis woonde. Als ik hem bezocht sprak ik telkens mijn verbazing hierover uit en we lachten weer veel. Ik vermoed dat hij, ondanks zijn af en toe zeer vreemde uitvallen, iemand was die "wat meer de moeite waard is" om aandacht aan te besteden, een voor het personeel toch welkome afwisseling, door zijn laconiek gedrag en ook zijn soms surrealistische humor. Hij vond het erg belangrijk dat zijn bezoek niet aan de ziekenhuismensen vertelde wat de relatie met hem was; hij had de angst dat men dan werd opgezadeld met zijn problemen. Omdat trappen lopen niet meer mogelijk was, verhuisde hij naar een aanleunwoning, waar hij na een verblijf op de verpleegafdeling weer met die onstuitbare energie verder werkte aan beeld en geluid! Ook had hij duidelijke plannen voorbereid voor de inrichting van deze woning, een kamer moest het werkgedeelte worden en de andere een soort expositieruimte waar je op wijnrode organisch gevormde meubels kon liggen of hangen. Helaas werden zijn bezigheden langzaam maar zeker steeds vaker onderbroken door gezondheidsproblemen, vele bijverschijnselen van medische ingrepen en medicatie, en ook het nog niet helemaal gesettled zijn in deze woning waarin hij nog veel dingen moest uitpakken, ordenen en uitzoeken. Een klus die ook weer tot in detail moest gebeuren. Bij elk bezoek was ik toch weer verbaasd dat er weer een beetje meer ruimte in de woning was ontstaan, ondanks dat zijn fysieke kracht snel afnam. Toch sprak hij nog over het installeren van de geluidsinstallatie; ook moesten een schakelbord; een ringmodulator; een recorder en een platenspeler nog een plaats krijgen. Op een bepaald moment besloot hij dat er nu ruimte genoeg in huis was en alleen nog aan de muziek verder te gaan werken (zonder dat die genoemde apparaten geinstalleerd waren); hij wilde absoluut een requiem afmaken dat al in conceptvorm bestond. Het mocht niet zo zijn. Hij zal gemist worden...